Zes tips om als ondernemer het maximale uit de kerstdagen te halen

Zes tips om als ondernemer het maximale uit de kerstdagen te halen
Zakelijk
December is voor veel ondernemers de drukste tijd van het jaar. Wat kun je doen om dit jaar alles uit de feestdagen te halen?

Is het als kleine(re) ondernemer wijsheid om mee te doen met kerstmarkten en -koopavonden? Wat kun je doen om je klanten een ‘kerstgevoel’ mee te geven? En hoe voorkom je dat je personeel op 2 januari oververmoeid thuis zit?

Maryse Brand, docent en onderzoeker MKB en Ondernemerschap aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een aantal tips.

Ga niet uit van je omzet, maar van de kerstgedachte

Tijdens de kerstdagen is bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid – de ‘kerstgedachte’ – het allerbelangrijkst, zegt Maryse Brand. “Richt je daarom niet direct op het verhogen van je omzet, maar op iets positiefs dat leuk en opvallend is. Een kerstkaart voor je klanten, bijvoorbeeld. Wie stuurt die nu nog, denk je misschien, maar zo’n persoonlijk gebaar geeft nét dat beetje extra mee.”

Voor wie een winkel runt: zorg voor een gezellige aankleding, prettige sfeer en extra aandacht voor je klanten. “Tijdens de feestdagen zijn mensen geneigd meer geld uit te geven aan bijvoorbeeld cadeaus, maar dan moet de ervaring wel goed zijn. Anders ben je die klant kwijt, óók de rest van het jaar.”

Ook mkb’ers die zich richten op de zakelijke dienstverlening, kunnen wat extra’s doen. “Vaak heb je klanten die zelf een forse piek hebben in december. Misschien kun je hen het werk wat makkelijker maken.”

Besteed extra aandacht aan je medewerkers

Voor je personeel is december vaak een tijd van aanpoten, zeker in de horeca en detailhandel. Daarom is het extra belangrijk dat je je team het gevoel geeft dat je hun inzet waardeert. “Klanten zijn altijd gevoelig voor de sfeer in een winkel of restaurant. Als het personeel chagrijnig kijkt omdat ze zich niet gewaardeerd voelen, hakt dat er tijdens de feestdagen extra in.”

Regel dus een extra presentje of wat lekkers en creëer een sfeer waarin je allemaal samen iets moois neerzet. “Ga zelf in de winkel staan, help met inpakken. Dit is het moment. En zorg dat je het leuk maakt. Zodat december een periode wordt waar iedereen naar uitkijkt en je achteraf allemaal het gevoel hebt dat je samen iets moois hebt bereikt.”

Denk goed na over waar je mensen blij mee maakt

Dankbetuigingen waar je zelf blij van wordt, worden niet per definitie ook juichend ontvangen door anderen, waarschuwt Brand. “Iemand die zelf dol is op een feestje, denkt wellicht dat hij zijn personeel beloont met een kerstfestijn, maar misschien hebben die het veel te druk en zitten ze daar helemaal niet op te wachten. Of wel, maar liever in januari.”

Kijk dus goed naar je medewerkers en wat ze leuk vinden: waar maak je hen blij mee? Daarbij geldt: liever iets leuks, persoonlijks, dan zomaar smijten met geld. “Ik sprak ooit een ondernemer die elk jaar zijn personeel uitnodigde voor een luxe kerstdiner. Wat bleek: dat verplichte nummertje kwam hen de keel uit, terwijl hij niet snapte waarom niemand meer kwam.”

Steek zelf ook de handen uit de mouwen

Je kunt niet verwachten dat je medewerkers alle zeilen bijzetten, terwijl jij zelf lekker bij de kerstboom zit. “Ik ken een manager die al op wintersport ging, terwijl zijn personeel stond te zwoegen. Dan geef je niet het goede voorbeeld.”

Werk samen met andere ondernemers

Moet je nu wel of niet de tent opengooien tijdens extra koopavonden in december? Toch wel, adviseert Brand. Ook als je daar zelf in eerste instantie minder baat bij hebt.

“Winkelgebieden staan de afgelopen jaren onder druk. Je moet dus samenwerken om de klant vast te houden. Als de helft van de ondernemers tijdens zo’n koopavond verstek laat gaan, is dat niet leuk voor de consument. Uiteindelijk snijd je dan ook jezelf in de vingers.”

Als groep moet je dus samenwerken om te ‘overleven’. Overleg dus met elkaar hoe je zo’n koopavond voor jou wel nuttig kunt maken, bijvoorbeeld met kortingsbonnen of een andere actie. “Ik denk zeker dat je buren daartoe bereid zijn. En andersom ook: als je buren opengaan, is dat ook goed voor jou.”

Sluit je aan bij een bestaand kerstfestijn

Je eigen kerst-evenement organiseren is leuk, maar ook een tijdrovende klus. Terwijl de druk vaak al hoog ligt. “Natuurlijk moet je ‘iets’ doen met kerst, maar dat betekent niet dat je alles zelf hoeft te doen”, zegt Brand. “Alle energie die je daarin stopt, kun je niet in de klant stoppen.”

De oplossing: sluit je aan bij een initiatief dat al loopt. “In vrijwel alle dorpen en steden zijn kerstmarkten waarbij je je aan kunt sluiten. Of doe iets met een actie als Serious Request.”

Wil je toch zelf wat ondernemen, bedenk dan een vast format dat je elk jaar herhaalt. “Dan hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden.”